english
 

Sponzorovat vítěze přijde i na desítky milionů, říká manažer Sáblíkové


15.2.2010 – ekonomika.idnes.cz

Už dnes se mohl poprvé probudit jako manažer olympijské vítězky. David Trávníček ze společnosti Sport Invest totiž zastupuje několik medailových nadějí: rychlobruslařku Martinu Sáblíkovou, skikrosaře Tomáše Krause nebo krasobruslaře Tomáše Vernera. Pokud na olympiádě zvítězí, mají šanci získat slušné peníze.
Může se sportovec zlatou medailí z olympiády finančně zajistit na zbytek života?
V dnešní době v Česku už ne. Možná Aleš Valenta může říct, že se zajistil na zbytek života. Vyhrál před osmi lety a pořád se na té vlně veze.

V čem to má Sáblíková těžší?
V roce 2002 vypadal trh úplně jinak. Sám to vím - byl jsem na druhé straně, ve firmě Nestlé, a rozpočty na marketing jsme měli milionové. Valenta měl výhodu, že byl jediný český zlatý medailista. Určitě uzavřel milionové smlouvy. Dneska máte Sáblíkovou, Bauera, Záhrobskou, Krause. Navíc je stále víc případů, kdy se firmy sponzoringem spálily.

Jak spálily?
Selhání jednotlivce či týmu. Jeden aktuální příklad za všechny: Tiger Woods. Myslíte si, že sponzorujete kladného hrdinu, a ono pak vyleze, že byl nevěrný, kde mohl. Firmy daleko víc přemýšlejí, protože vědí, že sponzoringové peníze jim nepřinesou vždy velký zisk či efekt. Pokud se rozhodují, jestli dají sto tisíc na podporu prodeje, nebo sportovci, aby vozil jejich logo, ve většině případů se rozhodnou pro to první.

Pro hledání sponzora je tedy lepší kladný hrdina?
Ne vždycky. Jsou firmy, které jdou proti proudu, a tak si vyhlédnou sportovce, který porušuje pravidla, je rebel. Taková firma si může vybrat třeba Milana Baroše nebo Tomáše Řepku. Oni jsou takoví naši rebelové.

Kolik se dá tedy zlatou medailí vydělat?
Pokud budete mít štěstí, tak až miliony. Zaprvé máte bonus z olympijského výboru, milion a půl před zdaněním. Pak jsou to bonusy ze sponzorských smluv, tam násobíte řádově statisíce podle počtu partnerů. A pak se samozřejmě mohou, a v některých případech musí, objevit nové smlouvy.

O Valentovi se říká, že vydělal nejméně deset milionů ročně. To se vám dnes se Sáblíkovou nepovede?
Může se to povést, ale bude to větší práce než dřív. Aleš vytřískal maximum. V té době byl individuální sponzoring novinkou, navíc mohl podepsat dlouholeté smlouvy s garantovanými příjmy. Teď rozpočty na marketing spadly významně dolů. Někde určitě i o padesát procent.
Ale zlatá medaile sama o sobě nestačí. Co sportovec musí mít?
Být charakter, umět mluvit, dobře vypadat. Když neumíte říct ani slovo, můžete klidně lámat rekordy, ale nikdo vás neprodá. Když řeknete, že si jdete koupit černé trenky, tak si je milion lidí má jít koupit taky. Musí mít schopnost ovlivňovat davy. To na světě neumí nikdo líp než David Beckham. Pak určitě Federer,Woods a pár dalších.

A z vašich sportovců?
Krasobruslař Tomáš Verner. Na posledních akcích se mu sportovně nedařilo, ale marketingově je to nesmírně zajímavý typ. Showman.

Sáblíková taková není.
Není, její jméno se prodává hlavně přes výsledky. Od roku 2006 je na závodech první, druhá, maximálně třetí. V létě jezdí na kole, účastní se večerních in-line bruslení, takže o ní slyšíte celý rok. A hlavní bonus je ten její příběh: děvče z rybníka. Stejně jako Lenka Šmídová získala medaili v jachtingu, aniž bychom měli moře, tak Martina sbírá medaile, i když u nás není ovál na rychlobruslení. To poselství je úplně jednoduché: na vrchol se může dostat kdokoliv z nás.

No jo, ale stejně je taková... obyčejná. Stejně jako Bauer nebo Záhrobská. Úplný opak Valenty.
Ale jsou firmy, které přesně tohle chtějí. Člověka, který je sám sebou, na nic si nehraje. Jede, nemění se, nezklame, a proto u něj firma zůstane několik let. Navíc se jedná o sporty, kde se netlačí tisíc dalších firem jako třeba u fotbalu a hokeje.

Jak dlouho se manažer musí chystat na to, že bude prodávat olympijskou vítězku?
Díky trenérovi Petru Novákovi v tom žijeme čtyři roky. Už v roce 2006 řekl, že vychová olympijskou vítězku, která si nepojede jen pro jednu medaili. Ale zase nemůžeme dopředu obcházet sponzory a prodávat olympijskou vítězku dřív, než se jí skutečně stane. Navíc Martina nemůže mít dvacet sponzorů. Má na sobě sedm míst, kam lze dát logo. Někteří si koupí log více, někteří nemají logo vůbec. Martina má aktuálně sedm partnerů plus několik dodavatelů. My vlastně ani nemůžeme prodávat "olympijskou vítězku".

Co to znamená?
V reklamě nemůžete použít slova olympiáda, Vancouver 2010, stejně jako Peking 2008 a další. Je to chráněná známka. Sponzor Martiny nemůže mít inzerát: "Gratulujeme olympijské vítězce!" Osobní partneři, pokud nejsou zároveň partnery národního olympijského výboru, ji během olympiády vůbec nemohou využít. To období je nyní přesně dané od 21. ledna do 3. března.

Co se stane toho 4. března?
Připravíme prezentaci, doufáme, olympijské vítězky. Některé smlouvy nám končí, půjdeme tedy za těmito partnery a budeme se s nimi bavit dál. Ale máme vytipované i konkrétní nové firmy, které chceme oslovit. Naším cílem je energetika.

Půjdete do ČEZ?
Počkejte po olympiádě.

Jaké je nejdražší místo na Martině?
V detailních záběrech jsou nejvíc vidět hruď a ramena - v současné době Aegon, Phoenix Zeppelin a dále pak VZP a Volkswagen. Pak je čepice, ale tu sundává hned po dojezdu do cíle. V širokých záběrech jsou skvěle vidět stehna, kde je reklamní plocha největší. Tam je Metrostav a Synot Tip. Je to vysledované na milimetr. Třeba na biatlonu mají tohle dokonale zvládnuté Němci.

Co kdybych tedy chtěl mít logo na hrudi Sáblíkové?
Tak vám ho prodám. Ale navrhnu vám takovou cenu, abych jednak vyplatil současné partnery a zároveň na tom celém skutečně vydělal. Budu totiž muset kompenzovat i ztrátu své vlastní důvěry. A taková cena je vysoká a smlouva dlouhá.

Takže za kolik?
Chtěl bych po vás, řekněme, garanci deseti milionů korun. Jsem přesvědčen, že jestli Martina přiveze více medailí, objeví se dvě nebo tři nové firmy, které budou mít zájem. Pokud ovšem nepřijde někdo a neřekne: "Chceme, aby Martina byla naší tváří, a chceme ji mít celou jen pro sebe." Což v Česku může udělat jen velmi málo společností. Možná PPF.

Kolik by to bylo?
Takové peníze, které by Martinu zajistily na zbytek života. Dvacet pět milionů na rok? S garancí minimálně na čtyři roky. Ale je ještě jedna možnost: Martina se může stát tváří pro firmy, které nebudou chtít logo, ale budou ji chtít třeba jednorázově využít do reklamy. A samozřejmě ji tam nebudeme prodávat za pět set tisíc.

Kdyby třeba výrobce kondomů nabídl deset milionů?
To bychom nepřijali. Nechtěla by to Martina ani její kouč, ani my jako Sport Invest. Martina má svou image a svůj život. A do této koncepce kondomy nezapadají.
 
  << zpět  
 
     
  FACEBOOK  
     
  Každý týden ti
přinášíme výběr
těch nejlepších
fotografií z Alešovy
GALERIE
 
 
© copyright 2008 Aleš Valenta