english
 

Mám rád výzvy


26.5.2008 - Energy News

Český akrobat na lyžích získal ve finále olympijského závodu v Salt Lake City 2002 zlatou medaili. Skočil skok s nejvyšší obtížností – trojné salto s pěti vruty. Stal se tak prvním na světě, který skáče trojná salta s pěti vruty na sněhu a čtyřnásobná salta do vody. Je však také vítěz druhé řady StarDance.

Sportovní kariéru máte „dávno“ za sebou. Blíží se letní OH, necítíte nostalgii?
Naopak. Těším se, že olympiádu vidím jako úplně nezávislý člověk a určitě si ji užiji. V době vrcholového sportu nebyl čas sledovat televizi. Ne že bych měl nyní hodně času, ale určitě se dívat budu. A nostalgii, opravdu necítím, protože hlavní důvod, proč jsem skončil, byl zdravotní problém, který nebyl přechodný. Byla nutnost už skončit, protože zdraví se nahradit nedá.

Byl jste zvyklý na velkou tréninkovou zátěž. Jak využíváte léty vybudovanou energii?
Naštěstí zdravotní důvody nebyly tak závažné, abych musel přestat se sportováním úplně. Nicméně problém, který s plotýnkami mám, mi nedovoluje sportovat na vrcholové úrovni. Mám však pravidlo: Denně alespoň jeden sport. Každý den minimálně dvě hodiny sportuji. Chodím do posilovny nebo na hokej, běhám, jezdím na kole, hraji fotbal, golf…. A pak jsou tady moje děti. Ty mě stojí hodně energie, ale krásné…

A jak pokračuje provoz Vašeho Acrobat Parku?
Acrobat Park je letní středisko extrémních sportů nedaleko Šumperka v malebném městečku Štíty. Park je zaměřen na snowboarding, akrobatické lyžovaní a freeski. Je tam ale i k dispozici jiné sportovní zázemí. Beach volejbal, trampolíny, dětské hřiště aj. A samozřejmě je otevřen celé veřejnosti. Kdo si chce skočit, půjčíme mu i veškeré vybavení a pod odborným dohledem si to může vyzkoušet. Všichni provozovatelé sportovních center, pokud se nejedná o posilovnu nebo fitness, však vědí, že provoz je hodně náročný na program. Každý rok musíme něco zlepšovat a obměňovat a musíme držet vysoký standard, protože lidé se strašně rychle nabaží. Ale dbáme na kvalitu
nejen sportovišť, ale i služeb. Hodně se nám daří dělat firemní akce, které mají velký úspěch. U nás možná V některých případech dostanete po dlouhém vyřizování, například na tepelná čerpadla dotaci, ale jinak nic. A to mě připadá docela škoda. Když vidím v jakém stavu ekologie je a automobilky jsou schopny vyrábět auta k ekologii šetrná i za relativně rozumné ceny, chci být jeden z těch, kteří toto povědomí posunou dál. Podle různých studií je u nás mnohem více aut, než v Rakousku nebo jiných větších evropských zemích a hybridní auto by mohlo být první krůček.

Pocházíte z Jeseníků a Vás se až tolik znečištěné okolí netýká. Proč zrovna Vy a ekologie?
Pocházím ze Šumperka, ale s rodinou teď žiji v Praze. Vidím rozdíl a mám porovnání. Šumperk a okolí, Jeseníky, Orlické hory – to jsou krásná místa, kde je člověk jako v oáze. A pak se vrátím tady, do Prahy…. Nemyslím si, že by Praha byla extrémně znečištěna, to se nedá říct, ale porovnání tady je a o to více se mě to týká. Ovlivnila mě ale opravdu Amerika, kde je navíc mnohonásobně větší mediální podpora a větší, ale nenásilný aspekt na lidi. Nemám zájem se předvádět v hybridním autě, ale mám pocit, že to je z mé strany potřeba. Jediný kdo tady pro toto něco dělá, je podle mne pan ministr životního prostředí, Martin Bursík. Je to však přesně ten první krok, který by právě MŽP mělo udělat, mít hybridní auta. Ale kdo ještě jiný by se měl snažit jezdit v hybridních autech než lidi, kteří jsou schopni mediálně na sebe upozorňovat. To co všichni děláme, že třídíme odpad, to je to nejmenší a mělo by to už být automaticky, ale potom jsou tady další kroky. Byl bych rád, kdyby média dávala ekologii více prostoru a nejen „žvásty“, že se zvedá například hladina dusíku, ale především, že je potřeba všemu předcházet. Lidé by měli nejen poukazovat na to, co je špatné, ale měli by se naučit přemýšlet a hledat řešení. A jedno z řešení jsou právě auta, protože těch je opravdu hodně.

To, co si říkáme je hezké, ale co cena?
Lidi říkají, že hybridní auta jsou drahá. Jsou však drahá z jednoho prostého důvodu – nemají dostatečně velký odbyt. Automobilky je nemohou zlevnit, protože nemají obraty. Ale to je stejné, jako to bylo s plazmovými televizemi. Byly drahé, proto je lidi nechtěli kupovat. Potom se najednou začalo kupovat víc a cena šla dolů. Myslím si, že lidé, kteří si kupují auto za více než půl milionu, by se už mohli začít rozhodovat jestli dieselové, benzinové nebo hybridní auto. Ale je to o komunikaci. A pokud by i stát pomohl, třeba daňovými úlevami při koupi nebo dovozu, bylo by možná i levnější a snad i větší motivace ke koupi hybridního auta. Je to spojená nádoba. Bude-li o auta větší zájem, automobilky budou více investovat do výzkumu, který půjde dopředu a třeba přijdou i motory, které budou levnější. Což je samozřejmě budoucnost. Na druhou stranu tady jsou tlaky rafinerií, které chtějí, aby automobilky vyráběly spalovací motory, protože potřebuji na trhu mít naftu. Je tedy jen na nás, na jednotlivých lidech, abychom začali více přemýšlet, jak se chovat k ekologii šetrněji.

Šárka Urbancová
 
  << zpět  
 
     
  FACEBOOK  
     
  Každý týden ti
přinášíme výběr
těch nejlepších
fotografií z Alešovy
GALERIE
 
 
© copyright 2008 Aleš Valenta