english
 

ALEŠ VALENTA SE PRO MAGAZÍN SPORT PTÁ… Josefa Krále, pilota formule BMW


05.03.2009 - Magazín Sport

FORMULE 1? MÁM NA TO DVA ROKY.

Proč jsi byl vlastně dvakrát diskvalifikován ze druhého místa ve Světovém finále formule BMW?
„Poprvé neměla podložka u předního kola označení BMW. Říkal jsem si dobře, jsem Čech, potřebují dostat dalšího Němce na bednu. Pět hodin rozebírali auto, dokud něco nenašli. Podruhé znova, auto rozebírali od dvou do sedmi hodin, dokud nenašli na podlaze šrouby, kterým chybělo označení BMW.“

Co kdyby takhle prohlédli každé auto?
„Měly to tak všechny! Vytáhli jenom mě a jednoho Angličana, žádnýho Němce.
Měl jsem na to celé to vyhrát, jen nám nefungovalo auto. To bylo taky zvláštní. Nevím proč, závody předtím bylo úplně skvělý. Bylo vidět, že to bylo něčím podmíněný...“

Začínal jsi na motokárách. Co tě na nich vlastně tak nadchlo?
„Ne že bych byl sobeckej, ale já hraju všechno na sebe. Věřím si. Ptali se mě na rallye. Tam bych se nemohl spolehnout na toho, kdo mi čte noty v zatáčkách, všechno si chci dělat po svým. Výhru si vydřu sám, za výsledky si taky pykám sám. Jsem sólista. Miluju čtyři kola. Kvůli tréninku vršku těla jsem jezdil na motokrosových motorkách, ale to nebylo ono.“

Motokáry jsou maličké a jezdí stotřicítkou. Zažil jsi něco, co bylo o fous a byl z toho průšvih?
„V Belgii mě soupeř přeskočil, měl jsem nalomené zápěstí. Musel jsem utéct z nemocnice a dvě hodiny na to jsem jel skoro s brekem, jak to bolelo další závod. V Itálii jsem to ve sto dvaceti nahulil do gum a jak mě to vrátilo, dal jsem si přímo na páteř. To taky strašně bolelo, ale nebylo to tak špatný jako formulový rány. Když ve dvoustovce zastavíš na dvou metrech, je to strašná pecka.“

Když se vysekáš, o čem přemýšlíš?
„Musím to vyhodnotit, ale za deset minut můžu sednout do auta a dát tam tu samou
rychlost. Ve sto šedesáti jsem to pustil do zdi a uštípnul jsem si kus obratle, to bylo hodně nepříjemný. Měl jsem dva těžký otřesy mozku, vyhozený rameno a šel do toho znovu...“

Ve skocích jsme měli pravidlo, že když jsi chvilku v bezvědomí, týden nesmíš skákat.
„Doktor mě po otřesu mozku prohlížel, koukal do očí a já říkal dobrý, dobrý. Potřeboval jsem závodit, i když vím, že tam je velké riziko.“

Všechno, co děláš, směřuje k formuli 1? Je to tvůj největší sen?
„Rozhodně.“

Co je podle tebe tvoje nejsilnější stránka? V čem máš navrch nad ostatními?
„Jezdím víc hlavou než oni. Někdy žasnu, co tam dělají. Někdo je moc velkej blázen, někdo se drží moc bokem, já jsem ideální střed. Když mi dělali testy v Anglii, řekli mi, že mám nejrychlejší reflexy, a to tam testovali i jezdce formule 1. Taky mi řekli, že znám hodně dobře nastavení auta.“

Michael Schumacher formuli kraloval, teď je pole vyrovnanější. Čím to podle tebe je?
„Schumacher měl navrch jezdecky a taky dokopal svůj tým k tomu, že byli o krok napřed. Letos mi přišlo, že jezdci dělají strašně moc až zbytečných chyb. Zrovna tak týmy. Za Schumachera nikdy Ferrari neudělalo chybu při zastávkách v boxech, teď čtyři za sezonu. Tím se to vyrovnalo.“

Jaké jsou vztahy mezi klukama, se kterýma závodíš?
„Rivalita. Jdeme po boxech, pokecáme, zavtipkujeme a jdeme dál. Na dráze si nedáme ani centimetr, spíš si nějaké ty centimetry vezmeme.“

Za jakou dobu se vidíš sedět ve formuli 1?
„Kdyby se mi opravdu dařilo, mám na to dva roky. Příští rok by byl ideální postup do
GP 2, která se jezdí přímo při evropských závodech formule 1, všichni velcí manažeři na to koukají. Kdyby se mi tam zadařilo, teoreticky bych další rok mohl pomýšlet na formuli 1.“
 
  << zpět  
 
     
  FACEBOOK  
     
  Každý týden ti
přinášíme výběr
těch nejlepších
fotografií z Alešovy
GALERIE
 
 
© copyright 2008 Aleš Valenta